Menumenuclose

Wat is het eLoket en hoe werkt het?

In het eLoket rapporteren bedrijven welke energiebesparende maatregelen zij hebben genomen. Ontdek alles over voldoen aan uw informatieplicht of vraag een offerte voor een energiescan aan.

Vraag direct een offerte aan

eLoket

Het eLoket is gelanceerd door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). In het eLoket moeten bedrijven rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben genomen.

Download het gratis BespaarScan magazine

Boordevol informatie en een naslagwerk met alles wat u wilt weten over de BespaarScan. Een document dat u kunt delen met uw collega's. Download hem snel.

Wat is het eLoket

Het eLoket is een online portaal voor bedrijven om hun energiebesparende maatregelen te rapporteren. Deze rapportage is voor de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en is verplicht voor bedrijven die vallen onder de informatieplicht. Op deze manier wil de overheid het besparen van energie stimuleren. Bedrijven die jaarlijks vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 gas verbruiken zijn verplicht om energiebesparende maatregelen te rapporteren. Doordat bedrijven energie besparen, krijgt de CO2-reductie in Nederland een impuls.

Wat heeft u nodig om uw maatregelen in te vullen?

Bij het eLoket moet u eerst inloggen om uw energiebesparende maatregelen te kunnen rapporteren. Hiervoor hebt u een e-herkenning sleutel nodig van niveau 1. Heeft u deze niet, dan moet u deze eerst aanvragen. Houd er rekening mee dat dit een paar dagen kan duren. Daarnaast moet u nog wat andere zaken bij de hand houden om alle informatie in het eLoket in te kunnen vullen: 

  • KvK nummer 
  • NAW gegevens 
  • Bedrijfstak 
  • Maatregellijst per inrichting 
  • Jaarverbruiken per inrichting 
  • Wanneer van toepassing: NAW gegevens intermediair

Erkende Maatregelenlijst in eLoket

Om bedrijven goed te ondersteunen is er een Erkende Maatregelenlijst opgesteld door de RVO. Hierin wordt voor 19 bedrijfstakken alle erkende maatregelen van de RVO gegeven. U kunt dan precies zien welke energiebesparende maatregelen u voor uw bedrijfstak kunt treffen om aan de energiebesparingsplicht te voldoen. Als bedrijf kiest u één maatregellijst. Wanneer uw bedrijf niet onder één van de standaard bedrijfstakken valt, dan kiest u ‘bedrijfstak zonder EML’. Als dit het geval is dan moet u maatregelen uit twee verschillende lijsten selecteren. Deze lijsten moeten activiteiten bevatten die relevant zijn voor uw wm-inrichting.

Bij elke maatregel kunt u de keuze maken uit: Wel genomen, Niet genomen en Alternatieven. Als u kiest voor ‘wel genomen’, dan moet u aangeven welke maatregel u hebt genomen. Kiest u voor een alternatieve maatregel, dan is er een toelichting vereist. Deze maatregel moet namelijk een gelijkwaardige energiebesparing zijn. Als u kiest voor ‘Niet genomen’, dan dient u ook aan te geven waarom dit nog niet gedaan is.

Hulp nodig met de invoer in eLoket?

ENGIE werkt samen met de RVO op het gebied van innovatie en duurzaamheid. ENGIE voert energiescans uit bij bedrijven. Wanneer wij een energiescan hebben uitgevoerd, kan de invoer hiervan in eLoket door ons verzorgd worden. Mocht u vragen hebben of wilt u meer informatie over het eLoket, aarzel dan niet en neem gerust contact met ons op. Bel ons op 088 444 66 50 (lokaal tarief). Een appje sturen via 06 - 23 457 896 of een bericht via Facebook Messenger @ENGIEenergieNL kan natuurlijk ook!

Ondernemersdesk