Menumenuclose

Overstappen energie zonder borg

In sommige gevallen wordt er een borgsom gevraagd wanneer u overstapt van energieleverancier. Heeft u altijd netjes de energierekening betaald in het verleden? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken en kunt u overstappen zonder borg te betalen.


Benieuwd naar uw voordeel bij een energiecontract bij ENGIE? Vul uw postcode, huisnummer en in de volgende stap het verbruik in en bekijk wat uw voordeel is.


Wat is een borgsom?

Wanneer u bijvoorbeeld een betalingsachterstand heeft gehad bij uw oude energieleverancier, kan het zijn dat uw nieuwe energieleverancier een waarborgsom vraagt wanneer u klant wordt. Een borgsom is een vooruitbetaling die wordt gedaan aan de energieleverancier. Wanneer het voorkomt dat u in de toekomst bijvoorbeeld uw rekening een keer niet kunt betalen, kan het van de borgsom worden ingehouden. Wanneer alle rekeningen altijd netjes worden betaald krijgt u uiteraard de volledige borgsom terug aan het einde van uw contract.

Waarom een borgsom?

Bij iedereen die overstapt van energieleverancier, wordt er gekeken naar de reden van de overstap. Als blijkt dat u in het verleden problemen heeft ondervonden met betalen, dan kan het voorkomen dat er een waarborgsom gevraagd wordt.

In welke situatie kan een borgsom gevraagd worden?


Schulden of betalingsachterstand

Een van de meest voorkomende redenen dat er een borgsom gevraagd wordt is omdat er schulden zijn of een betalingsachterstand is geweest bij een vorige energieleverancier. In het ergste geval is iemand afgesloten van stroom en gas en met spoed opzoek naar een nieuwe energieleverancier. Omdat de kans aanwezig is dat dit weer gebeurt, wordt er soms een borgsom gevraagd. Betaalt u netjes de energierekening? Dan krijgt u de borg aan het eind van het contract terug.

Het komt een enkele keer voor dat er onterecht een borgsom gevraagd wordt. Dit kan komen doordat de vorige bewoner van een adres betalingsproblemen had of iemand met dezelfde naam schulden of een betalingsachterstand heeft. In dat geval vragen we u contact op te nemen met de klantenservice om dit te corrigeren.

Vragen over uw energie-overstap?

Heeft u vragen of hulp nodig bij het overstappen van energieleverancier? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice.

Onze klantbeoordelingen   

  • 8,4
    Gemiddeld cijfer
  • 96%
    Beveelt ons aan
  • 2210+
    Klantbeoordelingen
  • 100%
    Groene stroom
closeDeze website maakt gebruikt van cookiesCookies accepteren