Menumenuclose

Boetevergoeding aanvragen

Stapt u over naar ENGIE voordat de overeenkomst bij uw oude energieleverancier is geëindigd? Dan kan deze leverancier een boete (officieel heet dit een ‘opzegvergoeding’) in rekening brengen. Geen zorgen, in veel gevallen betalen wij deze (gedeeltelijk) aan u terug. Wij willen namelijk dat u écht blij bent met uw keuze voor ENGIE en niet voor vervelende verrassingen komt te staan.  Op deze pagina leest u precies wanneer wij wat vergoeden, hoe u de boete bij ons declareert en antwoorden op vragen die vaak gesteld worden.

Wanneer kom ik in aanmerking voor boetevergoeding?

In de bevestiging van uw contract staat duidelijk of wij de boete van uw vorige leverancier vergoeden. Meestal geldt het volgende: 
  • Kiest u voor een ENGIE contract met een looptijd van 3 jaar of langer, dan vergoeden wij de boete meestal tot een maximum van € 125 per gas- of stroomaansluiting. Gaat u een overeenkomst aan voor gas én stroom, dan vergoeden wij uw eventuele boete in totaal tot maximaal € 250. 
  • Als u gekozen heeft voor een contract met een looptijd van 1 jaar of onbepaalde tijd, dan wordt de boete niet vergoed. 
Goed om te weten: wij vergoeden nooit door de oude leverancier in rekening gebrachte boetes voor ontvangen instapkortingen, welkomstpremies, cadeaubonnen of (welkomst)cadeaus. De terugbetaling van de boetevergoeding en verbruikskosten worden ook niet door ons vergoed.

Het proces

1. Betaling eindafrekening oude leverancier

Nadat onze levering gestart is, ontvangt u van uw oude leverancier een eindafrekening. Deze afrekening, inclusief de boete, moet u zelf aan uw oude leverancier betalen.

2. Boete digitaal indienen

Boete ontvangen? Dan kunt u hem (gedeeltelijk) bij ons declareren. Dit kan eenvoudig via MijnENGIE of onze handige app. Wij hebben hiervoor de volledige specificatie van de eindafrekening nodig. Dit zijn dus alle pagina's.

3. Verwerken van uw aanvraag

Zodra wij uw aanvraag ontvangen hebben, gaan wij ermee aan de slag. Binnen 5 werkdagen laten wij u weten welk bedrag u van ons terugkrijgt.

4. Uitbetaling boetevergoeding

De boetevergoeding wordt 12 weken na de startdatum van het energiecontract uitbetaald.

Veelgestelde vragen over boetevergoeding


Hoe kan ik mijn boetevergoeding aanvragen?

Wanneer wordt mijn boete vergoed en tot welk bedrag?

Krijg ik een welkomstcadeau en -korting ook vergoed?

Ik heb geen volledige eindafrekening ontvangen. Wat nu?

Hoe herken ik de boetevergoeding die mijn vorige leverancier in rekening heeft gebracht?

Wanneer vindt de uitbetaling van de boetevergoeding plaats?

Moet ik de boetevergoeding die ik ontvang terugbetalen als ik bij jullie vertrek?

Waarom moet ik zelf de boetevergoeding aanvragen?

ENGIE app animatie

Ontdek de ENGIE app

Met uw MijnENGIE account heeft u ook toegang tot de unieke ENGIE app! Meer dan 10.000 klanten gebruiken hem al. En dat is niets voor niets. Zo heeft u alle functionaliteiten beschikbaar op uw smartphone. Benieuwd geworden naar onze app? Download hem dan snel. 

ENGIE app ENGIE app

Profiteer ook van MijnENGIE

Digitaal uw energiezaken inzien en direct wijzigen? Dat kan heel eenvoudig via uw persoonlijke pagina in MijnENGIE. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Nog geen account? Een account voor MijnENGIE is binnen 1 minuut aangemaakt. Het enige dat u nodig heeft is uw klantnummer, postcode en huisnummer. Uw klantnummer vindt u bovenaan de communicatie die u van ons ontvangt.

Maak direct een account aan