Menumenuclose

Enkeltarief of normaal- en daltarief (dubbel)

Wat is voor u voordeliger: enkeltarief of normaal- en daltarief? Bij het afnemen van elektriciteit heeft u die twee opties. U kunt ervoor kiezen om op elk uur van de dag dezelfde prijs te betalen voor uw stroom. Dat is het enkeltarief. De andere optie is: de combinatie van normaaltarief en daltarief. Daarvoor moet uw meter minimaal twee telwerken hebben.

Enkeltarief

U betaalt het enkeltarief als uw meter 1 actief telwerk heeft. Al het verbruik wordt tegen dezelfde prijs, het enkeltarief, afgerekend.

Normaaltarief en daltarief (dubbeltarief)

Wanneer uw meter minimaal 2 actieve telwerken heeft, kunt u er voor kiezen dat u voor het verbruik in de daluren het daltarief betaalt. De daluren zijn in de meeste regio's van 23.00 tot 7.00, in het weekeinde en op feestdagen. In de overige uren betaalt u dan het normaaltarief. In sommige regio's gelden andere daluren.

In sommige regios gelden andere daluren

In delen van Noord-Brabant en Limburg geldt het daltarief van 21.00 tot 07.00. In sommige regio’s gelden andere tijden. ENGIE houdt dezelfde tijdstippen aan als uw netbeheerder. Wilt u weten wanneer uw elektriciteitsmeter omschakelt? Informeer dan bij uw netbeheerder.

Wat is voordeliger?

Bent u overdag veel thuis? Dan is het meestal verstandig om het enkeltarief te nemen. Als u namelijk normaal- en daltarief heeft, betaalt u tussen 7.00 en 23.00 het normaaltarief. Dat is hoger dan het enkeltarief.

Gebruikt u door de week juist weinig energie? Dan is het normaal- en daltarief vaak voordeliger voor u. Het daltarief is lager dan het enkeltarief. Na 23.00 en in het weekend betaalt u het daltarief. Wilt u zoveel mogelijk profiteren van het lagere daltarief? Laat dan uw vaatwasser, wasmachine en droger zoveel mogelijk na 23.00 draaien.

Hoe wissel ik?

Via MijnENGIE kunt u makkelijk wisselen tussen enkeltarief en normaal- en daltarief. Daarvoor brengen wij geen kosten in rekening. De wijziging wordt direct verwerkt en is op dezelfde dag nog geldig. Als u net verhuisd bent is dat met ingang van de levering op het nieuwe adres.

Als u een nieuwe klant bent en dus nog nooit een afrekening heeft ontvangen, dan geldt de wijziging per startdatum van de levering.

closeDeze website maakt gebruikt van cookiesCookies accepteren