Menumenuclose

Over betalen

Op deze pagina vindt u informatie met betrekking tot het betalen van termijnbedragen, hoe u uw termijnbedrag en/of betaalwijze kunt wijzigen en over het treffen van een betalingsregeling.

Uw termijnbedrag

Hoeveel energie u het komende jaar verbruikt, weten wij niet van tevoren. Daarom baseren wij het termijnbedrag op uw verbruik in het afgelopen jaar. Dat delen we door twaalf. Zo krijg je een gemiddeld maandelijks verbruik. In de grafiek ziet u hoe uit de duurdere wintermaanden en goedkopere zomermaanden een gemiddeld termijnbedrag komt.

Bij de berekeningen houden wij rekening met de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen jaren. Zo voorkomen we dat uw termijnbedrag niet meteen enorm verandert na één koude of juist zachte winter. Verder gebruiken we prijswijzigingen in de energiemarkt. Dat geldt niet als uw leveringstarief vaststaat voor een jaar of drie jaar.


Opbouw termijnbedrag

Uw termijnbedrag bestaat uit: leveringskosten, netbeheerkosten en overheidsheffingen. Leveringskosten zijn de kosten voor uw energieverbruik. Energie die u helpt om comfortabel te wonen. De netbeheerkosten en overheidsheffingen vindt u voor uw gemak ook terug op uw energierekening van ENGIE. Deze dragen wij echter af aan de overheid en uw netbeheerder.

Leveringskosten
De leveringkosten bestaan uit prijs per kWh (elektriciteit) of per m3 (gas) vermenigvuldigd met uw stroom- en/of gasverbruik. Plus een vast bedrag per jaar.

Netbeheerkosten
De netbeheerkosten zijn kosten voor aanleg en onderhoud van kabels en leidingen naar de meterkast en huur van de meters. Dit gedeelte van het termijnbedrag maakt ENGIE over naar uw netbeheerder.

Overheidsheffingen
U betaalt Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. De heffingen zijn voor iedereen gelijk en worden jaarlijks vastgesteld. Dit gedeelte van het termijnbedrag maakt ENGIE over aan de overheid.


Termijnbedragcheck

Met de Termijnbedragcheck in MijnENGIE of de ENGIE app kunt u eenvoudig controleren of uw huidige termijnbedrag nog past bij uw energieverbruik. Op basis van de gegevens die wij van uw energieverbruik hebben, kunnen wij voor u schatten hoeveel u bij uw jaarafrekening moet bijbetalen of terugkrijgt. Wij adviseren om een aantal keer per jaar met de Termijnbedragcheck te controleren of u nog goed zit met uw termijnbedrag.


Het termijnbedrag wijzigen

Wilt u uw termijnbedrag wijzigen? Hiervoor hoeft u geen contact op te nemen met de klantenservice. Dit kan namelijk eenvoudig in MijnENGIE of de ENGIE app. Het kan soms aantrekkelijk zijn om het termijnbedrag te verlagen, zodat u iedere maand minder hoeft te betalen. Als u hierdoor moet bijbetalen op uw jaarafrekening kan dit soms tot onverwachte uitgaven leiden. Controleer daarom een aantal keer per jaar of u goed uitkomt op uw jaarafrekening met de Termijnbedragcheck in MijnENGIE of de ENGIE app.

Betaalwijze wijzigen

U kunt betalen via automatische incasso of acceptgiro. U kiest zelf welke betaalwijze bij u past. Wilt u uw betaalwijze wijzigen? U regelt dit eenvoudig via MijnENGIE of de ENGIE app.


Automatische incasso

Als u betaald via een automatische incasso machtigt u ENGIE om termijnbedragen en afrekeningen automatisch van uw bankrekening te incasseren. U heeft altijd 8 weken de tijd om de afschrijving door uw bank terug te laten boeken als u het niet eens bent met de incasso. Automatische incasso's vinden in de meeste gevallen plaats rond de 27e van de maand. Als de incassodatum in het weekend of op een feestdag valt, dan zullen wij het factuurbedrag een dag eerder of later incasseren.


Acceptgiro

Bij het betalen via acceptgiro zorgt u zelf voor betaling van termijnbedragen en afrekeningen. ENGIE stuurt u hiervoor acceptgiro’s per post. U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van acceptgiro's. Voor het betalen via acceptgiro betaald u als consument € 2,- extra per maand.

Incasso en aanmaningen

Als u niet op tijd betaalt, komt u in ons incassotraject terecht. Vanuit het incassotraject sturen wij u 1 of meerdere brieven om u er aan te herinneren dat u nog moet betalen. Daarnaast proberen we telefonisch contact met u op te nemen. Het is voor iedereen het beste om de situatie zo snel mogelijk op te lossen. Zo voorkomen we extra incassokosten.

Misschien bent u gewoon vergeten te betalen. Of stond er ongemerkt niet genoeg saldo op uw bankrekening. Wat er ook aan de hand is, wij adviseren u om alsnog zo snel mogelijk te betalen. Als u dat niet lukt, neem contact met ons op via telefoonnummer 088 444 66 70 (lokaal tarief).

De stappen in het incassotraject

Als er iets verandert tijdens het incassotraject

Extra kosten van incasso

Een betalingsregeling treffen

Heeft u moeite met het betalen van uw jaarafrekening of heeft u een betalingsachterstand? Dan zijn er mogelijkheden voor een betalingsregeling. Dat betekent dat u langer over bepaalde betalingen mag doen. In MijnENGIE regelt u dit heel eenvoudig. Lees hieronder ook de voorwaarden voor een betalingsregeling.

Wacht niet te lang
Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wacht niet te lang. Na meerdere betalingsherinneringen is de kans namelijk kleiner dat u nog een regeling kunt treffen en kunnen extra bijkomende kosten in rekening worden gebracht.

Voorwaarden voor een betalingsregeling

closeDeze website maakt gebruikt van cookiesCookies accepteren