Waarom een afrekening hoger kan uitvallen

Soms schrikt u van uw jaarafrekening of eindafrekening. ENGIE geeft u graag inzicht in de hoogte van de bedragen. Als u een bedrag moet bijbetalen dat onverwacht hoog is, kan het volgende aan de hand zijn:

Heeft u moeite de jaarafrekening te begrijpen? Kijkt u dan naar ons voorbeeld van een jaarafrekening.

U bent net verhuisd

Als u net bent verhuisd maakt ENGIE van de energie die u in uw oude woning heeft gebruikt een eindafrekening. In dat geval maken wij de afrekening voordat uw lopende energiejaar voorbij is. Zaten er in uw afgebroken jaar veel wintermaanden? Dan valt uw eindafrekening vaak hoger uit. Want in de winter gebruikt u meer gas om het huis te verwarmen. Uw termijnbedrag (het maandelijks voorschot) was gebaseerd op het gemiddelde van koude én warme (goedkope) maanden. En dus heeft u in dit geval zeer waarschijnlijk te weinig betaald. Als in uw afgebroken energiejaar juist meer zomermaanden zaten, is het waarschijnlijk dat u geld terug krijgt.

U bent geen klant meer

Op het moment dat u van energieleverancier wisselt, maakt ENGIE een eindafrekening. In dat geval maken wij de afrekening voordat uw lopende energiejaar voorbij is. Zaten er in uw afgebroken jaar veel wintermaanden? Dan valt uw eindafrekening vaak hoger uit. Want in de winter gebruikt u meer gas om het huis te verwarmen. Uw termijnbedrag (het maandelijks voorschot) was gebaseerd op het gemiddelde van koude én warme (goedkope) maanden. En dus heeft u in dit geval zeer waarschijnlijk te weinig betaald. Als in uw afgebroken energiejaar juist meer zomermaanden zaten, is het waarschijnlijk dat u geld terug krijgt.

De geschatte meterstanden waren te laag

Voor uw jaarafrekening vragen wij u elk jaar meterstanden door te geven. Wanneer u dat niet doet, schatten wij uw meterstand. Bij een volgende jaarafrekening kunnen we alsnog de eerder geschatte stand precies uitrekenen, mits we dan wel de meterstanden ontvangen. Als blijkt dat u meer energie had gebruikt dan wij hadden geschat, verrekenen we dat in uw huidige factuur.

Strenge winter of veel thuis

Misschien heeft u meer energie verbruikt dan normaal. Als uw gasverbruik opvallend hoog is, kunt u zich afvragen of er meer koude dagen zijn geweest dan in voorgaande jaren. Bij een strenge winter gebruikt u natuurlijk meer gas om uw huis te verwarmen. Ook als u meer thuis bent dan normaal, zult u een hogere energierekening hebben.

Als juist uw stroomgebruik hoog is, heeft dat te maken met de elektrische apparaten die u gebruikt. Misschien heeft u nieuwe apparaten gekocht die veel stroom gebruiken. Ook hier geldt natuurlijk: als u veel thuis bent geweest in het afgelopen jaar, heeft u meer stroom gebruikt.

Andere reden? Vraag het ons.

Als geen van bovenstaande verklaringen voor u geldt: neem contact met ons op. Samen zoeken we uit wat de reden voor de hoge afrekening kan zijn.

Energiebesparing

Wilt u uw energierekening structureel verlagen? Kijk dan eens bij onze tips voor energiebesparing.

Op engie-energie.nl gebruiken we cookies om onze website verbeteren. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies.

  Cookies accepteren