Veelgestelde vragen

Met welke gegevens kan ik inloggen?
U kunt inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord voor de MijnENGIE omgeving. Als u geen gebruikersnaam en wachtwoord heeft kunt u deze aanmaken in het startscherm. Klik dan op "Account aanmaken”.

De app geeft aan dat de inloggegevens niet juist zijn. Wat is er aan de hand?
De inlogprocedure is hoofdletter gevoelig, hou daar rekening mee. Kunt u wel inloggen op MijnENGIE via onze website met dezelfde gegevens, maar niet in de app, neem dan contact op met de klantenservice, of probeer het later weer. 

Is het gebruik van de app gratis?
Ja, voor onze klanten zijn er géén kosten verbonden aan deze dienst.

Als ik bedragen optel zie ik een cent verschil, hoe kan dat?
Wij berekenen de kosten in meerdere cijfers achter de komma. Hierdoor kan een klein afrondingsverschil ontstaan. 

Welke tarieven worden gebruikt bij het berekenen van de verbruikskosten?
De verbruikskosten worden altijd berekend op basis van de tarieven die op dat moment van toepassing zijn. Indien u enkeltarief heeft, zal daar ook mee gerekend worden. 

Ik heb meerdere adressen, welke verbruiksdata wordt getoond?
Indien u voor meerdere adressen een contract heeft bij ENGIE, dan zijn alleen de aansluitingen zichtbaar van het adres waarop het contract het meest recent is ingegaan.

Welke kosten worden meegerekend?
Uw energiekosten bestaan uit verschillende onderdelen zoals (vaste) leveringskosten, netbeheerkosten en overheidsheffingen. Al deze onderdelen worden meegenomen, u ziet dus uw totaalkosten.

Waarom zie ik in de app een ander verbruik dan op mijn jaarafrekening?
In de app ziet u uw verbruik over een kalenderjaar. Uw jaarafrekening wordt gemaakt over de periode tussen de twee momenten dat u uw meterstanden heeft doorgegeven. Dit is in de meeste gevallen niet exact een kalenderjaar.

Waar gebruiken jullie mijn gegevens voor?
Uw verbruiksgegevens worden alleen gebruikt om u inzage te geven in uw verbruik en de hieraan verbonden kosten. Uw gegevens worden intern, in Nederland opgeslagen en worden nooit voor commerciële doeleinden gedeeld buiten de ENGIE Groep. 

Binnenkort is ENGIE niet meer mijn leverancier, kan ik de app blijven gebruiken?
Nee, de app is verbonden met de levering van uw energie. Op de dag dat uw energie door een andere leverancier geleverd wordt, zullen wij stoppen met het ophalen van data en al uw verbruiksgegevens vernietigen.

Veelgestelde vragen voor als u een slimme meter heeft

Hoe lang duurt het voordat ik mijn gegevens kan inzien?
Wanneer u akkoord bent gegaan, sturen wij dit door naar de netbeheerder. Wanneer wij de eerste verbruiksgegevens ontvangen is afhankelijk van de netbeheerder. Normaal gesproken duurt dit één tot zes werkdagen. U ontvangt een e-mail zodra wij de eerste verbruiksgegevens binnen hebben.

Is het ophalen van mijn meterdata gratis?
Ja, voor onze klanten zijn er géén kosten verbonden aan deze dienst. 

Ik zie alleen gegevens van mijn elektriciteitsverbruik, hoe kan dat?
Het kan zijn dat u wel een slimme meter heeft voor stroom, maar niet voor gas. Indien dit het geval is kunt u bij uw netbeheerder alsnog een slimme gasmeter aanvragen om toch inzage te krijgen in uw verbruik. Een andere oorzaak kan zijn dat u geen aansluiting heeft voor gas. Wellicht bent u aangesloten op een lokaal warmte systeem. 

Waarom zie ik geen verbruiksgegevens?
Mogelijk door een storing. Het kan voorkomen dat u een (oneigenlijke) piek ziet in het eerste uur na een storing. Dat is omdat het volledig verbruik van de storingsperiode wordt geregistreerd in dat uur. 

Kan ik mijn mandaat weer intrekken?
U kunt uw mandaat intrekken in het “Mijn Gegevens” scherm onder “Gebruiksvoorwaarden”. Wij stoppen dan per direct met het ophalen van uw data en vernietigen permanent alle verbruiksgegevens van u die op dat moment in ons bezit zijn. 

Ik ben verhuisd en zie geen data meer. Wat moet ik doen?
Als u verhuist, dan eindigt uw mandaat om data op te halen. Wij vernietigen, uit privacy overwegingen, dan alle oude data. Om weer inzage te krijgen in de verbruiksgegevens in de nieuwe woning, vragen wij u opnieuw mandaat te geven in de app.

Veelgestelde vragen voor als u een conventionele (domme) meter heeft

Ik zie geen data, hoe kan dat?
Bij een conventionele meter ziet u alleen data als u zelf uw meterstanden heeft doorgevoerd. Ook is er geen data zichtbaar als er een meterwissel heeft plaatsgevonden of als uw verbruik negatief is (bijvoorbeeld bij teruglevering).

Ik zie geen data van eerdere jaren.
Dat klopt. Alleen de data van het afgelopen jaar wordt getoond.

Ik wil graag een herinnering ontvangen voor het invoeren van de meterstanden.
Kies in het menu voor “Meterstanden bijhouden”. Hier kunt u aangeven dat u periodiek een berichtje wilt ontvangen voor het invoeren van uw meterstanden.

Ik heb verkeerde meterstanden doorgevoerd, wat nu?
Kies in het menu voor “Mijn meterstanden”. U kunt hier makkelijk uw ingevoerde meterstanden wijzigen of verwijderen.

Hoe kan ENGIE mijn verbruik per maand weten na 1x mijn meterstanden te hebben ingevoerd?
ENGIE kent het verbruik van uw laatste jaarafrekening en het verbruik dat u heeft ingevoerd. Op basis van modellen (waarbij we er bijvoorbeeld rekening mee houden dat u in de winter meer gas verbruikt dan in de zomer) berekenen wij uw verbruik per maand. Hoe vaker u uw meterstanden invoert, hoe exacter deze schatting in de loop van de tijd wordt.

Ik heb ooit via MijnENGIE standen opgevoerd, maar zie in de app geen grafiek.
De grafieken worden alleen getoond als u minder dan een jaar geleden zelf meterstanden heeft ingevoerd, via MijnENGIE of in de app. Zijn de laatste standen ouder dan één jaar, dan wordt er geen grafiek getoond.

Ik zie in de app andere benamingen voor de bron van de meterstanden, klopt dat?
Ja, op dit moment gebruiken we nog andere benamingen in de app. Dit wordt zo snel mogelijk opgelost.Wanneer u zelf de meterstanden invoert ziet u in de app “Ingevoerd door u”. In MijnENGIE heet dit “Door mijzelf bijgehouden”. Als u in de app ziet “Fysieke opname” dan ziet u in MijnENGIE “Doorgegeven door klant”. Tenslotte is in de app “Berekend door leverancier” gelijk aan “Alle overige bronnen” in MijnENGIE.

 

 

Op engie-energie.nl gebruiken we cookies om onze website verbeteren. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies.

  Cookies accepteren